Astronomové objevili dosud nejstarší známou galaxii

14. listopadu 2011 v 10:39 |  Supernovy,Komety,Hvězdy a jiná vesmírná tělesa
Astronomové objevili dosud nejstarší známou galaxii, která vznikla "pouhých" 600 miliónů let po velkém třesku. Napsala to ve středu agentura Reuters. Vědecká zpráva zveřejněná v internetové verzi časopisu Nature potvrdila, že galaxie, kterou poprvé spatřil Hubbleův teleskop, je nejvzdálenějším, a tudíž i nejstarším objektem, který se kdy podařilo najít.
Nově objevená nejstarší galaxie UDFy -38135539
Skupina astronomů měřením zjistila, že první světelné paprsky, které cestují rychlostí přibližně 300 000 kilometrů za sekundu, se od galaxie směrem k naší planetě vydaly před asi 13 miliardami let, tedy nedlouho po velkém třesku.
Podle Michela Trentiho z Coloradské univerzity, který ke zprávě vědců napsal komentář, objev "představuje zásadní skok kupředu v pozorovací kosmologii". Ze jména galaxie je však jen stěží možné usoudit na její význam. Evropští vědci, vedení Matte Lehnertem z pařížské observatoře, ji totiž pojmenovali UDFy-38135539.
Galaxie, která dnes podle Lehnerta pravděpodobně ani neexistuje ve své dřívější podobě, by odborníkům mohla pomoci zodpovědět některé otázky o tom, jak vypadal vesmír ve svých počátcích.