Býložravý dinosaurus objevený v Jižní Koreji je zcela nový druh, zjistili vědci

13. listopadu 2011 v 17:55 |  Dinosauři,pterodaktilové a jiná pravěká zvířata
Fosílie rohatého dinosaura, jenž byl dosud vědeckému světu neznám, byla objevena v Jižní Koreji. Objev Koreaceratopse je sice starý dva roky, ale nyní se podařilo vědcům prokázat, že jde o zcela nový druh. Oblast obýval v době spodní křídy před 103 milióny let, napsal v úterý španělský deník El Mundo.
Fosílie koreaceratopse
Dinosaurus měřil 167 centimetrů a vážil mezi 27 a 45 kilogramy. Měl hlavu připomínající papouška a do jakéhosi vějíře rozšířený ocas, který mu pravděpodobně pomáhal při plavání. Podle vědců se zřejmě pohyboval po zadních nohou a vedl asi život napůl ve vodě, napůl na souši. Byl sice býložravý, ale přinejmenším část doby své existence lovil vodní živočichy.
Nález je unikátní, neboť v oblasti dosud žádné dinosauří fosílie objeveny nebyly, upozornil konzervátor z Muzea přírodních věd v americkém Clevelandu Michael Ryan, jenž se na výzkumu americko-japonsko-jihokorejského týmu podílel. "Byly tam nalezeny jen stopy po dinosauřích vejcích a otisky," vysvětlil.
Kvůli dinosaurovi, jehož nazvali Koreaceratops hwaseongensis, badatelé vytvořili novou klasifikační skupinu - jde o prvního rohatého dinosaura objeveného na Korejském poloostrově. Jeho druhové jméno odkazuje na místo nálezu, jihokorejské město Hwa-song v provincii Kjong-gi.
Ostatky dinosaura objevil náhodou zdejší obyvatel ve skalisku, které obsahovalo pánevní kosti spojené s ocasem - to se stává velmi vzácně.
Dinosauři skupiny ceratopsů byli býložraví, měli kostěné výrůstky a čumák podobný ptačímu zobáku. Byli rozšíření zejména na území dnešních Spojených států, jejich fosílie však byly nalezeny také v Mongolsku, Číně a Japonsku.
Objev Koreaceratopse podporuje teorii, že ceratopsové pocházeli z Asie, ale vrcholu dosáhli v době křídy na území dnešní Severní Ameriky.
Po svém působení, které trvalo asi 200 miliónů let, dinosauři zhruba před 65 milióny let vyhynuli společně s dalšími druhy živočichů. Podle nejvíce přijímané teorie se stali obětí přírodní katastrofy, dopadu obrovského meteoritu, jenž způsobil převratnou změnu v klimatu.