Paleontologové identifikovali nejstaršího dinosaura

13. listopadu 2011 v 18:00 |  Dinosauři,pterodaktilové a jiná pravěká zvířata
Paleontologové identifikovali embryo nejstaršího známého druhu dinosaura, který žil asi před 190 milióny let. Vajíčka massospondyla obsahující zachovalá embrya byla vykopána v jižní Africe v roce 1976, píše BBC.
Kostra massospondyla nalezená v jižní Africe
Paleontologové v časopise Journal of Vertebrate Paleontology píší, že tento dinosaurus byl předchůdcem obřího, rostlinami se živícího sauropoda. Tato studie také vrhá nové světlo na raný vývoj dinosaurů. Vědci použili embrya k tomu, aby rekonstruovali možný vzhled dinosauřích mláďat.
Při studování zkamenělých vajíček tým vedený profesorem Robertem Reiszem z Univerzity Toronto Mississauga v Kanadě objevil, že embrya jsou nejstarší ze všech, která byla nalezena u obratlovců, kteří kdy žili na Zemi.

"Okno do evoluce dinosaurů"

"Tento projekt otevírá okno do dávné historie a evoluce dinosaurů," říká Reisz. "Prosauropodi jsou první dinosauři, kteří se začali výrazně odlišovat a rychle se stali nejrozšířenější skupinou. Proto je jejich biologie zajímavá, jelikož v mnohém představují úsvit věku dinosaurů," dodává vědec.
Profesoři Robert Reisz a James William Kitching, kteří identifikovali nejstarší embrya dinosaurů, na snímku z roku 2005 v Africe
Massospondylus patřil ke skupině dinosaurů známých jako prosauropodi, což byli předchůdci sauropodů, velkých čtyřnohých dinosaurů s dlouhým krkem.
Při studii malých, 20centimetrových koster, vědci zjistili, že mláďata by měla dlouhé nohy a velké hlavy, byla by proto velmi nemotorná v pohybu. Vyžadovala by proto péči rodičů, což by v tomto případě znamenalo nejstarší nalezený důkaz takové péče v historii paleontologických